Działalność spółki podlega stałej kontroli bezpieczeństwa m.in. przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Państwową Inspekcję Pracy, jak i wewnętrzne organy spółki. Przeprowadzamy cykliczne monitoringi i wdrażany najlepsze rozwiązania naprawcze, jak i zapobiegające zdarzeniom niepożądanym.

W 2021 r. odnotowaliśmy spadek wskaźnika ciężkości wypadków, wypadki miały mniej poważne skutki i miały charakter urazów powierzchownych. Wzrósł natomiast wskaźnik ich częstotliwości. Z liczby 44 w 2020 r. ich liczba wzrosła do 67 w 2021 r. Wszyscy pracownicy odbywają obowiązkowe wstępne szkolenia bhp – w 2021 r. przeszkoliliśmy 462 osoby.  Obowiązkowymi szkoleniami okresowymi z dziedziny bezpieczeństwa i higieny pracy w 2021 r. objęto 1 241 osób. Szkolenia okresowe odbywały się w 3 formach: stacjonarnej, samokształcenia oraz e-learningu. Samokształcenie realizowane było dla pracowników zatrudnionych na stanowiskach robotniczych i miało charakter prewencyjny, który służył podtrzymaniu i aktualizacji odpowiedniego poziomu wiedzy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.

Ogólne warunki pracy oceniane są pozytywnie, m.in. dzięki podejmowanym przez spółkę działaniom polegających na:

  • zgłaszaniu wniosków do planu inwestycji i remontów
  • zapewnieniu pracownikom środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego oraz środków czystości
  • zapewnienie pracownikom środków zapobiegających rozprzestrzenianiu się Covid – 19, takich jak: żele dezynfekujące, maski jednorazowe oraz wielorazowe, przyłbice, rękawiczki
  • utrzymywanie w sprawności technicznej maszyn i urządzeń lub ich wymiana
  • realizacji wniosków z Komisji BHP oraz zakładowych Komisji przeglądów warunków pracy a także z kontroli funkcjonalnych
  • poprawie organizacji pracy
  • utrzymywaniu ładu i porządku na stanowiskach pracy
  • systematycznemu prowadzeniu szkoleń okresowych z zakresu bhp
  • stosowaniu sankcji służbowych za nieprzestrzeganie przepisów bhp oraz za brak nadzoru nad warunkami pracy

W ramach walki z pandemią Covid-19 prowadziliśmy działanie zwiększające bezpieczeństwo pracowników i utrzymanie jakościowych przewozów pasażerów.

Nasze działania w 2021 r.:

  • kontynuacja działań wewnętrznego sztabu kryzysowego ds. walki z koronawirusem
  • utrzymanie wprowadzonych instrukcji, wytycznych postępowania:
    • na wypadek wykrycia zakażenia lub objawów u pracownika wirusa COVID-19
    • w zakresie postępowania przy likwidacjach zdarzeń na mieście
    • poza decyzjami Sanepidu o kwarantannie, profilaktycznych odsunięć pracowników od pracy
  • dostosowywanie się do wytycznych Zarządu Transportu Miejskiego, w tym: wywieszanie komunikatów o liczbie pasażerów maksymalnie dopuszczalnej do przebywania w wagonie
  • ograniczanie przebywania motorniczych tzw. rezerwowych na terenach wspólnych zajezdni
  • utrzymanie zastępczych obiektów strategicznych dla Spółki: Centralnej Dyspozytorni Energetycznej, Dyspozytorni na zajezdniach, Centrali Nadzoru Ruchu, Dyspozytorni samochodowej, na wypadek koniecznego zamknięcia podstawowych jednostek ze względu na wykrycie u danego pracownika Covid-19
  • wprowadzenie na terenie spółki w obiektach zamkniętych obowiązku zakrywania ust i nosa
  • utrzymanie dozowników w budynkach z płynem antybakteryjnym
  • realizacja rotacyjnego programu pracy zdalnej dla znacznej grupy pracowników administracyjnych
  • zmiana sposobu funkcjonowania wszelkich wewnętrznych procedur i zasad funkcjonowania firmy w celu wyeliminowania fizycznego obiegu dokumentów i kontaktów pomiędzy pracownikami oraz współpracującymi ze spółką podmiotami zewnętrznymi
  • kwarantanna przychodzących dokumentów
  • wyposażenie pracowników w środki ochrony bezpośredniej tj. żele antybakteryjne, maseczki wielorazowe, maseczki jednorazowe
  • montaż przegród na biurkach, aby zapewnić odpowiednie warunki higieniczne pomiędzy pracownikami
  • zwiększenie nadzoru nad służbami sprzątającymi oraz podjęcie decyzji o wprowadzeniu codziennego dezynfekowania powierzchni
  • zaopatrzenie budynków w zdalne termometry, aby umożliwić pracownikom zmierzenie temperatury
  • przeprowadzania akcji informacyjnych dla pracowników, dotyczących koronawirusa, konieczności zachowania dystansu względem najbliższego otoczenia, konieczności zakrywania ust i nosa, sposobu przenoszenia wirusa wraz z instruktażem zachowania higieny
  • utrzymanie kanału informacyjnego ,,alert TW’’, na który pracownicy mogli zgłaszać tematy związane z COVID-19
  • utrzymanie linii SMS, na którą przekazywane były informacje do poszczególnych grup pracowników
  • utrzymanie regulaminu czasowego ograniczenia przemieszczania się w obiektach Tramwajów Warszawskich w związku z zagrożeniem epidemicznym

dowiedz się więcej: