Bezpieczny przewóz pasażerów realizowany jest przy współpracy motorniczego i pracowników Nadzoru Ruchu, których głównym zadaniem jest sprawne utrzymanie komunikacji tramwajowej oraz minimalizacja utrudnień w ruchu. W przypadku zdarzeń w ruchu tramwajowym takich jak np. awarie sieci i torów, kolizje lub wypadki do działania włączane są załogi instruktorskie, funkcjonujące w ramach całodobowej Centrali Ruchu.

Wypadki z udziałem tramwajów w 2021 roku

89

ogółem

19

wypadki z pieszymi

29

wypadki z pojazdami

2

wypadki wóz w wóz

1

wykolejenia z os. rannymi

38

wypadki z pasażerami (przewrócenia pasażerów)

Kolizje z udziałem tramwajów w 2021 roku

Awarie tramwajów, sieci i torowisk w 2021 roku

2239

ogółem

1661

awarie tramwajów

49

odcinek jednotorowy (tylko przyczyny tech.)

5

pożar (przyczyny tech.)

513

strata czasowa brygady (tylko przyczyny tech.)

6

awarie zwrotnic/sieci

5

szkody w infrastrukturze (tylko przyczyny tech.)

Bezpieczeństwo pasażerów stanowi priorytet. Kontrolowani są wszyscy motorniczowie. Badanie odbywa się w obecności pracownika Nadzoru Ruchu przy wyjeździe z zajezdni. Motorniczy rozpoczynający pracę na mieście kontrolowani są przez ekspedytorów na pętlach ekspediowanych oraz przez instruktorów nadzoru ruchu na pętlach nieekspediowanych. Kontroli trzeźwości podlegają także kierowcy innych pojazdów w spółce.

244 720

przeprowadzonych kontroli trzeźwości

Ukarani za nietrzeźwość

Każdego roku podejmujemy działania zmierzające do podnoszenia świadomości pasażerów nt. bezpieczeństwa. W ramach współpracy z Zarządem Dróg Miejskich zrealizowaliśmy koleiną odsłonę kampanii społecznej dedykowanej wtargnięciom pod tramwaj. Oznakowaliśmy chodniki przy newralgicznych przejściach dla pieszych komunikatem „Tramwaj ma pierwszeństwo”. W kanałach social media zamieściliśmy także filmy z kabin motorniczych rejestrujące niebezpieczne zdarzenia z udziałem m.in. pieszych.

Punktualność tramwajów wyliczana jest w oparciu o dane rejestrowane przez System Nadzoru Ruchu Tramwajów (SNRT), który umożliwia również indywidualną lub grupową łączność foniczną z tramwajami. 

Określenie punktualności odjazdu następuje w momencie zakończenia wymiany pasażerów na przystanku. Jeśli odjazd nastąpił nie później niż 3 minuty i nie wcześniej niż 1 minuta w odniesieniu do godziny podanej w rozkładzie jazdy oznacza to, że kurs jest punktualny. Dodatkowo, punktualność rzeczywista jest korygowana o opóźnienia wynikłe ze zdarzeń niezawinionych przez Spółkę.

Punktualność tramwajów w 2021 roku

95,8%

punktualność rzeczywista tramwajów w 2021 r.

98,9 %

punktualności skorygowanej przez SNRT

Analiza wpływających do spółki zgłoszeń pozwala na poznanie obszarów docenianych przez pasażerów i przyczyn ich niezadowolenia. 

Dokładamy wszelkich starań by podnosić satysfakcję pasażerów z podróży oraz zapobiegać lub ograniczać negatywnym zdarzeniom.

Pochwały i skargi:

Najczęstsze powody pochwał:

  • oczekiwanie na dobiegających pasażerów
  • pomoc w odnalezieniu przedmiotów pozostawionych w tramwaju
  • pomoc i życzliwości okazanej osobom o ograniczonej mobilności oraz niewidomym

Najczęstsze powody skarg:

  • niewpuszczenie pasażera do tramwaju
  • niewłaściwe/niekulturalne zachowanie motorniczego
  • nieprzestrzeganie przepisów z zakresu prawa o ruchu drogowym
  • realizowanie rozkładu jazdy

dowiedz się więcej: