Stosując nowoczesne konstrukcje torowisk modernizowanych, jak i nowych tras tramwajowych ograniczamy hałas i wibrację, które oddziaływają na mieszkańców. Wszędzie tam, gdzie to możliwe stosujemy torowiska z zabudową roślinną.
W 2021 r. przeprowadziliśmy pomiary hałasu w 145 punktach pomiarowych oraz wykonaliśmy ekspertyzę wibroakustyczną dla 1 budynku.
Dla zapełnienia pełnej bezstronności pomiary wykonała specjalistyczna firma podsiadająca akredytację Polskiego Centrum Akredytacji:
Niski poziom hałasu i wibracji osiągamy dzięki:
- toczeniu kół tramwajowych
- smarowaniu szyn
Stosujemy stacjonarne smarownice torowe, które minimalizują hałas i ograniczają zużycie szyn na łuku. Na naszej sieci zamontowanych jest 61 takich urządzeń. W newralgicznych lokalizacjach wykonujemy dodatkowo ręczne smarowanie szyn. - profilowaniu szyn
Profilowanie w początkowym okresie eksploatacji torowiska zapobiega nierównościom szyn. Przeprowadziliśmy je na odcinku 4740 mtp* w ul. Grochowskiej od pętli Zieleniecka do ronda Wiatraczna. Profilowaniu zapobiegawczemu, które pielęgnuje szyny, poddaliśmy łącznie 2893 km (niektóre odcinki szlifowane wielokrotnie). Profilowanie naprawcze, które zapewnia gładką powierzchnię szyn i usuwa ich nierówności wykonaliśmy w 28 lokalizacjach, na łącznej długości 2966 mtp. - montażowi absorberów hałasu
Absorbery to specjalne elementy tłumiące hałas montowane na kołach wagonów. Na koniec 2021 r. 4 wagony typu 128N były w nie wyposażone. Docelowo w 2022 r. 15 tramwajów typu 128N będzie wyposażonych w absorbery.