Stosując nowoczesne konstrukcje torowisk modernizowanych, jak i nowych tras tramwajowych ograniczamy hałas i wibrację, które oddziaływają na mieszkańców.  Wszędzie tam, gdzie to możliwe stosujemy torowiska z zabudową roślinną.

W 2021 r. przeprowadziliśmy pomiary hałasu w 145 punktach pomiarowych oraz wykonaliśmy ekspertyzę wibroakustyczną dla 1 budynku. 

Dla zapełnienia pełnej bezstronności pomiary wykonała specjalistyczna firma podsiadająca akredytację Polskiego Centrum Akredytacji:

Niski poziom hałasu i wibracji osiągamy dzięki:

  • toczeniu kół tramwajowych
  • smarowaniu szyn
    Stosujemy stacjonarne smarownice torowe, które minimalizują hałas i ograniczają zużycie szyn na łuku. Na naszej sieci zamontowanych jest 61 takich urządzeń. W newralgicznych lokalizacjach wykonujemy dodatkowo ręczne smarowanie szyn.
  • profilowaniu szyn
    Profilowanie w początkowym okresie eksploatacji torowiska zapobiega nierównościom szyn. Przeprowadziliśmy je na odcinku 4740 mtp* w ul. Grochowskiej od pętli Zieleniecka do ronda Wiatraczna. Profilowaniu zapobiegawczemu, które pielęgnuje szyny, poddaliśmy łącznie 2893 km (niektóre odcinki szlifowane wielokrotnie). Profilowanie naprawcze, które zapewnia gładką powierzchnię szyn i usuwa ich nierówności wykonaliśmy w 28 lokalizacjach, na łącznej długości 2966 mtp.
  • montażowi absorberów hałasu
    Absorbery to specjalne elementy tłumiące hałas montowane na kołach wagonów. Na koniec 2021 r. 4 wagony typu 128N były w nie wyposażone. Docelowo w 2022 r. 15 tramwajów typu 128N będzie wyposażonych w absorbery.

tłoczeniu kół tramwajowych

W 2021 r. wykonaliśmy łącznie 921 toczeń kół w wagonach. Praca tokarek podtorowych powoduje, że koła są idealnie okrągłe, co eliminuje dźwięki powstające przez nierówności.

smarowaniu szyn

Stosujemy stacjonarne smarownice torowe, które minimalizują hałas i ograniczają zużycie szyn na łuku. Na naszej sieci zamontowanych jest 61 takich urządzeń. W newralgicznych 3 lokalizacjach wykonujemy ich ręczne smarowanie.

profilowaniu szyn

Profilowanie w początkowym okresie eksploatacji torowiska zapobiega nierównościom szyn. Przeprowadziliśmy je na odcinku 4740 mtp od ul. Grochowska od pętli Zieleniecka do Ronda Wiatraczna. Profilowaniu zapobiegawczemu, które pielęgnuje szyny poddaliśmy odcinek 2893 km (niektóre odcinki szlifowane wielokrotnie). Profilowanie naprawcze, które zapewnia gładką powierzchnię szyn i usuwa ich nierówności wykonaliśmy w 28 lokalizacjach, na łącznej długości 2966 mtp.

smarowaniu obrzeży kół

271 posiadanych tramwajów niskopodłogowych wyposażonych jest w układ smarowania obrzeży kół, który zmniejsza emisję hałasu i ogranicza zużycie kół. Specjalny program intensyfikuje smarowanie kół w najbardziej newralgicznych miejscach – na wybranych łukach torowisk

montażowi absorberów hałasu

Specjalne elementy tłumiące hałas montowane są na kołach wagonów starszego typu. Na koniec 2021 r. 4 wagony typu 128N wyposażone były w te specjalne elementy tłumiące hałas. Docelowo w 2022 r. wszystkie 15 tramwajów typu 128N będzie wyposażonych w absorbery.

dowiedz się więcej: